World of Warcraft™ Trading Card Game
Heroes of Azeroth
Hivatalos szablyknyv
1. Bemutats
dvzlnk a World of Warcraft TCG-ben!
Ebben a jtkban egy hst irnytasz Azeroth vilgban. Ahogy jtszol, a hsd hvhat szvetsgeseket a csapatba, vgrehajthat kldetseket, tallhat fegyvereket s pajzsokat s hasznlhat klnleges kpessgeket egyenesen a World of Warcraft online jtkbl.
A World of Warcraft TCG a gazdag Warcraft univerzumbl mert. Kt ellensges frakci harcol egyms ellen Azeroth teljes fennhatsgrt -a Horda s a Szvetsg- s minden jtszma alkalmval vlasztanod kell egy hst az egyik frakcibl, hogy kpviseljen.
Ezt a TCG-t hsges Warcraft rajongk s a vilg legjobb TCG designerei ksztettk. Remljk, lvezni fogod!
2. Jtkttekints
A cserlgets krtyajtkok (TCG-k) kt mdon klnbznek ms jtkoktl. Elssorban, a krtyk egy TCG-ben megvltoztathatjk vagy tlphetik a jtk alapszablyait. A krtynak mindig igaza van. Ez azt jelenti, hogy mindig azt kell csinlnod amit a krtya mond -mg ha a szablyok valami mst mondannak is.
Msodszor pedig; te vlasztod ki a krtykat, melyeket a paklidban hasznlni akarsz. Te dntd el, hogy melyik hssel jtszol, milyen trgyakat s kpessgeket fogsz hasznlni, mely szvetsgeseket hvod be a csapatodba, s melyik kldetseket teljested. Ebben a jtkban teljes irnytsod van a paklid fltt.
3. A jtk clja
A World of Warcraft TCG-ben egy hst irnytasz. A hsd a csapatod vezetje, aki egytt harcol a szvetsgeseiddel. A krtyk melyekkel jtszol, megengedik, hogy a hsdet ellsd fegyverekkel s pnclokkal, felruhzd varzslatokkal s klnleges kpessgekkel, hvj szvetsgeseket a csapatodba s hogy kldetseket hajts vgre.
A jtk clja, hogy legyzd az ellenfeleidet, mieltt k gyznek le tged. A jtk menete sorn a hsd s szvetsgeseid srlst okoznak majd az ellenfeleid hseinek s szvetsgeseiknek s ez a srls maradand, hacsak meg nem gygyul. Ha a hsd ugyanakkora vagy nagyobb mrtkben srl meg, mint amennyi lete van, kiestl a jtkbl.
Akkor is vesztessz ha a paklid kifut a krtykbl s jabb krtyt mr nem tudsz hzni, szval le kell gyznd ellenfeleidet mieltt ez megtrtnne.
4. Mi tallhat az indul pakliban?
Minden indul pakli tartalmaz:
egy 30 krtybl ll paklit egy hssel egytt s kt UDE Pont krtyt. A pakli elre a hs kr lett megtervezve. Az els nhny jtszmdat ezzel a paklival s hsvel fogod lejtszani. 9 klnbz indul pakli van, egy minden osztly szmra
Kt booster csomag rads krtykkal. Nyugodtan bontsd ki ket de mg ne keverd ssze az elre megtervezett paklival.
Hrom vletlenszeren kivlasztott nagymret hskrtya. Ezeket hasznlhatod a jtkokban, vagy csak gyjtheted.
5. A szablyknyvrl
A szablyknyv tbbi rsze hrom rszre van osztva: jtkszablyok, halad fogalmak s a szjegyzk. A jtkszablyok elmagyarznak mindent, amit tudnod kell, hogy elkezdhess jtszani a World of Warcraft TCG-vel. Brmikor ttekintheted a szjegyzk, illetve a halad fogalmak rszeket.
A szleskr versenyszablyzat megtekintshez ltogasd meg a www.ude.com/wow oldalt.
Jtkszablyok
6. Jellemzk
Azt hogy egy hs mit csinlhat a World of Warcraft TCG-ben a jellemzi alapjn dl el. Egy hst t jellemz alapjn lehet besorolni: frakci, klnleges kpessg, mestersg, faj s osztly.
FRAKCI [FACTION]: A hbor mely a Horda s a Szvetsg kztt dlt most gyenge bkbe torkollott. Br a nylt hbornak vge, az ellensgeskedsnek nem, s ezrt gyakran csatrozsok trnek ki a kt ellensges oldal kztt.
A Szvetsg (The Alliance): A Szvetsg ngy fajbl tevdik ssze: Stormwind nemes embereibl, Darnassus titokzatos jelfeibl, Ironforge ers trpjeibl s Gnomeregan sugrz vrosnak lakibl, a gnmokbl. A hsg ktelke fzi ket egymshoz mely eredete a Msodik Hborba nylik vissza, mikor egytt harcoltak, hogy legyzzk a Hordt. Radsknt a draeneik a TCG msodik kiadsban fognak megjelenni.
A Horda (The Horde): Az j Horda fajai Thrall hadvezr irnytsa alatt jttek ssze a Msodik Hbor hajnaln s a Kalimdorba val meneklskor. A Horda a vrszomjas orkokbl, a Darkspear trollokbl, a nemes taurenekbl valamint a Cserbenhagyotakbl ll, akik a Csontvz Kirly hatalma all felszabadult lhalottak. Ezen kvl az els kiadsban bepillantst nyerhetsz a vrelfek fajba is.
SPECILIS KPESSG [TALENT SPEC]: Minden hs egy kpessgfra specializlja magt. A hs kpessge a krtya tpussorban tallhat meg.
MESTERSG [PROFESSIONS]: Minden hsnek kt mestersge van, ami majd a tovbbi World of Warcraft kiegsztkben vlik fontoss. A ksbbi kiadsok tartalmaznak majd olyan krtykat, mint Glimmering Mithril Insignia a kovcsoknak [Blacksmith] s Smoking Heart of the Mountain igzk [Enchanter] szmra.
FAJ [RACE]: A ksbbi World of Warcraft kiegsztkben lesznek krtyk, amelyeket csak bizonyos faj tagjai hasznlhatnak. Pldul az lhalottaknak lesz Cannibalize krtya.
OSZTLY [CLASS]: Mind a kilenc osztly megjelenik a TCG-ben.
Druida [Druid]: A termszeti erk rendjnek rzi, a druidk klnbz llatok alakjt lthetik magukra. A termszet erit hasznljk fel szvetsgeseik gygytsra s ellensgeik tmadsra. A druidk ers varzslatokat hvnak el nmaguk s bartaik segtsre, mint a Mark of the Wild s Innervate. Ebben az els TCG kiadsban a druidk kpesek felvenni a medve-alakot. A tovbbi kiadsokban tbb alak is ki lesz adva.
Vadsz [Hunter]: A vadszok hallos jszok, akik klnleges kapcsolatban vannak Azeroth vadllataival. A vadszok rendelkezsre llnak olyan ers tmadkrtyk, mint az Aimed Shot, Aspect of the Hawk, Multi-Shot s Rapid Fire. Ngy Vadsz llat [Hunter Pet] van az els kiadsban s mg sok msik a ksbbiekben.
Mgus [Mage]: Az igzs mestereiknt a mgusoknak ers kzvetlen srlst okoz varzslatok llnak rendelkezsre s terletre hat varzslatok, melyek kpesek egyszerre sok ellenfelet megbntani. Az els TCG kiadsban mgusok tmad krtyi tbbek kztt magukban foglaljk a Fire Blast, Frostbolt, Flamestrike s Pyroblast krtykat. A mgusok olyan trkkket is alkalmazhatnak, mint Blink, Counterspell, Frost Nova, s Polymorph, hogy tlljk az ellenfeleiket a kevesebb indul letpont ellenre.
Templomos lovag [Paladin]: A Fny fenntarti, ers harcosok s gygytk. Megingathatatlanul az igazsgra trekszenek, ezltal rendthetetlen vdelmezi a Szvetsgnek. A templomos lovagok nagyon ersek a csapatodban mind hsknt, mind szvetsgesekknt. A templomos lovagok felknlnak tmadsi lehetsget olyan krtykkal, mint Blessing of Might, Hammer of Justice, s Retribution Aura, valamint vdekezsi lehetsgeket olyan krtykkal, mint Blessing of Protection, Cleanse, Devotion Aura s Divine Shield.
Pap [Priest]: Azeroth papjai sokfle fajhoz s hithez tartoznak, de mindannyian ers gygytk. Azok, akik az rnyak fel hajlanak, legyengthetnek msokat, mg, akik a fnyben jrtasak, hihetetlen kpessg gygytk. Ebben az els TCG kiadsban a papoknak tmad vdekez s egybre hasznlhat krtyk szles vlasztka ll rendelkezskre, mint Dispel Magic, Flash Heal, Mind Blast, Mind Control, Prayer of Healing, Psychic Scream s Shadowform.
Bandita [Rogue]: A lopakods s lelemnyessg mestereiknt a banditk hallos orvgyilkosok. A harci kpessgeiket kiegsztik vgtelennek tn trkk arzenljukkal. A banditknak a TCG-ben rendelkezskre llnak mrgek, lopakodsi kpessgek, komb krtyk s befejez tmadsok. Az els kiads tartalmazza a Backstab, Cold Blood, Crippling Poison, Expose Armor, Premeditation, s Sinister Strike krtykat.
Smn [Shaman]: A smnok rendelkezsre ll egy arzenlnyi fegyver, valamint gygyt varzslatok s totemoszlopok, melyek kpesek az egsz csapatot ersteni. Az els TCG kiadsban a smnoknak tbbek kztt olyan krtyik vannak, mint Chain Lightning, Earthbind Totem, Ghost Wolf, Purge, Windfury Totem, s a hatalmas Frost Shock.
Hadr [Warlock]: A hadurak dmoni erk csatornit hasznljk, hogy ellensgeiket tkokkal, DOT-okkal s a jtk legersebb ercskkentseivel semmistsk meg. A hadurak rendelkezsre ll ngy hasznos llat az els TCG kiadsban s tovbbiak a ksbbiekben. Nhny kulcs hadr varzslat az els kiadsban a Life Tap, Rain of Fire, Shadow Bolt, Fear, s Curse of Agony.
Harcos [Warrior]: A kzelharc mesterei. Mint pnclosok vagy srlsokozk, igazn a csata kzepn rzik otthon magukat. A harcosok hozzfrnek a legtbb fegyverhez, pnclhoz s pajzshoz. k a legjobb pnclos osztly, mely vdekez s tmad kpessgekkel van felruhzva a TCG-ben. Nhny harcos krtya az els kiadsbl: Battle Shout, Charge, Demoralizing Shout, Execute, Last Stand, Mortal Strike, Shield Bash, Sunder Armor.
7. Egy krtya rszei
A World of Warcraft TCG krtyin tallhat:
Egy krtyanv
Egy kijtszsi kltsg a bal fels sarokban, mely megmondja, hogy mennyi erforrst kell kimertened, hogy a krtyt kijtszhasd a kezedbl.
Jellem ikonok, melyeket a pakli ptsnl vesszk figyelembe. (lsd a „Jellemek” s „Paklipts” rszt tovbbi informcirt.)
Egy tpusvonal a kp s a szvegdoboz kztt, ami megmondja, hogy milyen tpus a krtya. Egy krtya tpusvonala tartalmazhat egy vagy tbb toldalkot (mint pldul „llat [Pet]” vagy „Balta [Axe]”) melyre ms krtyk hivatkozhatnak.
Egy szvegdoboz a tpusvonal alatt, mely lerja a krtya erejt.
Egy gyjtsi szm, mely megmondja a krtya kiadson belli szmt, s hogy melyik kiadsbl van. A gyjtsi szm szne ezen fell elrulja a krtya ritkasgt: fehr a gyakori [common], zld a nem gyakori [uncommon], kk a ritka [rare], lila az epikus [epic] s narancssrga a legends [legendary].
8. Alapfogalmak
A. A Kszenlt s Kimerltsg
Amikor egy krtya a jtkba kerl, kszenlti (fggleges) pozciban kezd.
Minden krd kezdetn kszenltbe helyezed a jtkban lev krtyidat.
Amikor hasznlni akarsz egy jtkban lev krtyt, ltalban kimerted. Hogy kimerts egy krtyt, fordtsd oldalra. Csak olyan krtyt merthetsz ki, amely kszenltben van.
B. Erforrsok
Az erforrsok ebben a jtkban olyanok, mint a valuta. Ki kell mertened az erforrsaidat, hogy kifizesd sokfle hats kltsgt, mint pldul szvetsgesek hvsa a csapatodba vagy a hsd kpessgnek hasznlata.
Minden egyes krdben brmilyen krtyt vlaszthatsz a kezedbl, hogy erforrsknt rakd le (jtszd ki). Hogy lerakj egy erforrst, jtszd ki az erforrs sorban (lsd a „Jtkznk” rszt tovbbi informcirt.) Kldetseket lehet felfordtva, ms krtykat azonban csak lefordtva lehet kijtszani.
C. Kltsgek
A kltsg brmi lehet, amit ki kell fizetned, hogy kijtssz egy krtyt, hasznld az erejt, vagy vgrehajts brmilyen ms jtkbeli hatst.
Az erforrskltsg egy krtyn vagy ern az erforrskltsg jelben tallhat szm. Egy erforrskltsget az ltal fizetsz ki, hogy a szmnak megfelel mennyisg erforrst elfordtassz. Pldul egy krtynl, ahol kt erforrst kell fizetned, hogy kijtszd, egy 2-es lesz rva a bal fels sarokba, s egy ernl, ahol kt erforrst kell fizetned, hogy kijtszd, egy -es lesz, mint a kltsgnek a rsze.
D. Erk
A szveg a krtya szvegdobozban lerja a krtya erit. Olvasd el a szveget s kvesd az utastsokat, hogy hasznlhasd a krtya erejt. Sok ernek kltsget kell fizetni, hogy hasznlni lehessen az erejt.
E. Clpont
Ha egy krtya azt mondja, hogy clozz meg valamit, vlasztanod kell egy clpontot. Ha egy krtya azt mondja, hogy tbb mint egy clpontot vlassz, akkor annyi darab clpontot kell vlasztanod.
Plda: Kijtszol egy kpessget, amely azt mondja, „Merts ki clpont szvetsgest [Exhaust target ally].” Ki kell vlasztanod a clpontot, ahogy kijtszod a krtyt. Ha nincs megfelel clpont (olyan jtkban lev clpont, mely megfelel a krtyn tallhat lersnak), akkor a krtya nem jtszhat ki.
Ha kivlasztottad a clpontot, mr nem gondolhatod meg magad, akkor sem, ha valami trtnik a vlasztott clponttal.
F. Egyedisg
Nhny krtynak tpusvonalban az „egyedi [unique]” kulcssz tallhat. Brmikor, ha tbb mint egy egyedi krtyt kontrolllsz azonos nvvel, egy kivtelvel mindet a tulajdonosa temetjbe kell tenni. Te vlasztod ki, hogy melyiket tartod meg. Ez azonnal megtrtnik, ahogy egynl tbb egyedi krtya kerl a plyra az oldaladon.
Nhny krtya tpusvonalban van egy toldalk, melyet egy zrjeles szm kvet. Ez a szm elrulja, hny azzal a toldalkkal elltott krtyt kontrolllhatsz egyszerre. Brmikor, ha tbb krtyt kontrolllsz azonos toldalkkal, azonnal, a jelzett mennyisgen felli minden krtyt a tulajdonosa temetjbe kell tenni. Te vlasztod ki, hogy melyiket tartod meg.
Plda: A Searing Totem krtynak Fire Totem (1) toldalka van. Ez azt jelenti, hogy egyszerre csak egy Fire Totemed lehet jtkban. Brmikor, ha tbb mint egy Fire Totemed van jtkban, azonnal, egy kivtelvel mindet a tulajdonosuk temetjbe kell tenni. Te vlasztod ki, hogy melyiket tartod meg.
Csak hsknek, egyedi krtyknak s korltozott krtyknak vannak toldalkai, melyek limitljk, hogy mennyi lehet bellk jtkban a te oldaladon. Pldul lehet egyszerre egynl tbb a Grint Sundershot szvetsgesbl a jtkban, mert a Grind Sundershoton nincs „egyedi[unique] ” kulcssz.
Nhny krtyn a „Ktkezes [Two-Handed”] toldalk tallhat, melyet egy fegyvertpus (pldul Balta [Axe]) kvet a tpusvonalon. Nem lehet egy ktkezes s egy „Balkezes [Off-Hand]” toldalk krtya (ltalban trgy, fegyver vagy pncl) is a jtkban, egy idben. Brmikor, ha egyszerre egy Ktkezes fegyvert s egy balkezes krtyt is kontrolllsz, az egyiket azonnal a tulajdonosa temetjbe kell tenni. Te dntd el, hogy melyiket tartod meg.
Figyeld meg, hogy minden ktkezes fegyvernek „Kzelharc [Melee] (1)” toldalka van, szval nem kontrolllhatsz egyszerre egy ktkezes fegyvert s egy msik kzelharci fegyvert is. Azonban egyszerre kontrolllhatsz egy kzelharci s egy tvolsgi (Ranged) fegyvert is. A ketts fegyvervisels a kvetkez kiadsokban lesz bemutatva.
9. Jtkznk
A krtyid a hat zna kzl akrmelyikben lehetnek. Minden jtkosnak van egy pakli znja, egy kz znja, egy temet znja s egy a jtkbl eltvoltott znja. Minden jtkos megosztja a lnc znt s a jtkznt.
Mieltt elkezddne a jtszma, megkevered a paklidat s engedlyezed az ellenfelednek, hogy elemelje. A jtszma alatt a paklid krtyi lefordtva vannak, s nem nzheted meg egyik jtkos paklijt sem.
A kezedben vannak a krtyk, melyeket hzol. Csak te lthatod a kezedben lv krtykat.
A temet az, ahov a „halott” krtyk kerlnek. A krtyk, amelyek el lettek puszttva vagy el lettek dobva, a temetbe mennek. A temet krtyi flfordtva vannak, s brmelyik jtkos temetjt megnzheted.
A lnc az, ahov krtyk s hatsok kerlnek miutn kijtszottad ket, de mg mieltt brmi hatsuk lenne a jtkon. Nem kell tbbet tudnod a lncrl, amg a halad fogalmak rszhez nem rsz.
A jtkzna az, ahol a jtk legtbb esemnye trtnik. Szvetsgesek, fegyverek, pnclok, trgyak, erforrsok s folyamatos kpessgek itt kerlnek jtkba. Minden jtkosnak van egy szvetsges sora a szvetsgeseknek; egy hs sora a fegyvereknek, pncloknak, trgyaknak folyamatban lv kpessgeknek s a hsnek; valamint egy erforrs sor az erforrsoknak.
A jtkbl eltvoltott zna az, ahov a jtkosok olyan krtykat tesznek, amelyek el lettek tvoltva a jtkbl. A jtkbl eltvoltott zna nem azonos a temetvel, szval a jtkbl eltvoltott zna krtyi nem elrhetk olyan krtykkal, mint pldul a Resurrection.
10. Krtya Tpusok
A. Hs
A hs krtya jelkpez tged, a csapatod vezetjt.
Minden hsnl a jobb als sarokba nyomtatva tallod az letpontjt, ami meghatrozza, hogy a hsd mennyi srlst br elviselni. Ha a hsd nagyobb (vagy egyenl) mrtk sebzst kap, mint az letpontja (vgzetes srls), kiestl a jtkbl.
A hsd tmadhat s vdekezhet az ellensges hsk s szvetsgesei ellen, de hogy csatban srlst okozzon, ltalban fegyverrel kell tmadnod. A hs emellett hasznlhat pnclokat s trgyakat, hogy segtsk a csatban.
Minden hskrtyn van egy sor, amin feltntetik a hs nhny jellemzjt. Itt tallod hsd fajt, specilis kpessgt, s az osztlyt a sor bal oldaln. A hsd foglalkozsai a sor jobb oldaln olvashatak. Minden hsnl a bal fels sarokban egy frakciikon, a jobb felsben pedig egy osztly ikon lthat.
Minden hskrtya ktoldalas. A jtkot azzal az oldalval felfel kezded, amin az ikonok s a jellemzk lthatak. A jtk alatt hasznlhatod hsd kpessgeit, aminek kvetkeztben a krtya tfordul a msik oldalra, ahol a hs teljes kpe lthat.
B. Szvetsges
A jtk kezdetn a csapatod mg csak a hsdet tartalmazza, de a jtk folyamn szvetsgeseket invitlhatsz, hogy csatlakozzanak hozzd. A szvetsgesed tmadhat s vdekezhet az ellensges hsk s szvetsgesei ellen, s sokuknak van olyan ereje, ami hasznodra vlhat jtk kzben.
Csak akkor tmadhatsz vagy hasznlhatod erejt szvetsgesednek, ha mr a krd elejn a csapatod tagja.
Amikor kijtszol egy szvetsgest, a szvetsgesek sorban kerl jtkba.
Minden szvetsges krtya rendelkezik:
Kijtszsi kltsggel a bal fels sarokban, ami meghatrozza, hogy hny erforrst kell kimertened, hogy kijtszhasd a kezedbl.
Tmad rtkkel (vagy ATK) a bal als sarokban, ez mondja meg, mennyi srlst tud okozni a szvetsges a harcban. Emellett van egy szimblum az ATK mellett, ami azt hatrozza meg, milyen tpus harci sebzst okoz. Vannak olyan fajta sebzstpusok, amik nem befolysoljk a jtk menett, de elfordulnak olyanok is, amelyek befolysoljk a tovbbi kimenetelt a harcnak.
Nyolcfle sebzsi szimblum ltezik:
Misztikus Tz Fagy Szent Kzi Termszet Tvolsgi rny
Arcane Fire Frost Holy Melee Nature Ranged Shadow
letpontjt a jobb als sarokban olvashatod, ennyi az a srls, amit a szvetsges el br viselni. Ha a szvetsges vgzetes srlst (srls, ami nagyobb vagy egyenl, mint az letpontja) kap, akkor megsemmisl, s a tulajdonosnak a temetjbe kerl.
C. Fegyver
A fegyverkrtykat csak a hsd hasznlhatja, s csakis akkor, ha a hsd osztlya megegyezik az osztlyikonnal a fegyverkrtyn. A TCG-ben a fegyverekre s ms felszerelsi trgyakra vonatkoznak bizonyos osztlybli megszortsok. Teht, a harcosok kptelenek hasznlni a varzslk felszerelsi trgyait, de ez fordtva is igaz. Pldul, a TCG-ben egy harcos (Warrior) nem tudja magra lteni Mooncloth Robe-t vagy az Inventor's Focal Sword-jt. Termszetesen, egy mgus (Mage) sem hasznlhat Krol Blade-t vagy Heartseeker-t.
A hsd ATK nlkl kezdi a jtkot, de amikor a hs csatzik, tmadhatsz fegyverrel, hogy nveld a srlst, amit okoz. Csak egy fegyverrel tmadhatsz a harc alatt, de tbbszr is thetsz ugyanazzal, ha megtallod a mdot, hogy kszenltbe helyezd. Ha tbbszr tsz a fegyverrel egy harc alatt, hozzadod az ATK-t a hshez, minden alkalommal, amikor tsz.
A hsdnek nem kell tmadnia, hogy thessen a fegyvervel. Akkor is thetsz fegyverrel ha a hsd vdekezik. Ha van kt fegyvered(egy kzi(melee) s egy tvolsgi(ranged) pldul), hasznlhatod az egyiket, mikor a hsd tmad, aztn, amikor a hsdet tmadjk, a msik fegyverrel is tmadhatsz.
Ha a hsd kimerlt, te akkor is thetsz a fegyverrel.
Ha a fegyver elhagyja a jtkteret, miutn tttl vele, a hsd megtartja az ATK bnuszt a harc idtartama alatt.
Amikor kijtszol egy fegyverkrtyt, a hsd sorban kerl jtkba. Hogy thess egy fegyverrel, fizesd ki az tsi kltsget, aztn forgasd kimerlt llapotba. thetsz fegyverrel s hasznlhatod a fegyver erejt ugyanabban a krben, amelyikben kijtszottad.
Minden fegyverkrtyn megtallhat:
A kijtszsi kltsg a bal fels sarokban, ez mondja meg, mennyi erforrst kell kimertened a krtya kijtszshoz a kezedbl.
Az tsi kltsg a jobb fels sarokban, ami azt hatrozza meg, mennyi erforrs kimertsvel thetsz a fegyverrel.
Tmadrtk (ATK) a bal als sarokban, ennyi ATK-t ad a fegyver a hsnek a harcban, amikor ezt a fegyvert hasznlja. Emellett mg ott egy szimblum az ATK mellett, ami meghatrozza, milyen tpus sebzst okoz a hs, amikor ezzel a fegyverrel t.
D. Pncl
A pnclkrtykat csak a hsd hasznlhatja, s csakis akkor, ha a hsd osztlya megegyezik az osztlyikonnal a pnclkrtyn.
A pnclkrtyk arra valk, hogy cskkentsk a srls mrtkt, amit a hs elszenved. Amikor kijtszol egy pnclt, A hsd sorban kerl jtkba. Hogy hasznlhasd a pnclt, forgasd kimerlt llapotba.
Hasznlhatod egy pncl erejt ugyanabban a krben, amelyikben kijtszottad.
Minden pnclkrtyn megtallhat:
A kijtszsi kltsg a bal fels sarokban, ez hatrozza meg, hogy mennyi erforrst kell kimertened, hogy kijtszhasd a pnclt a kezedbl.
Vdekez rtk (vagy DEF) a jobb als sarokban. Akrmikor, amikor srls ri a hsdet, kimerthetszt egy pnclt, hogy cskkentse a srlst a vdekez rtkkel(DEF) egyenl mrtkben.
Ha tbbet szeretnl megtudni a pnclokrl, nzd meg a “Pncl” cmsz alatt, a “Srls” rsznl.
E. Trgy
A trgykrtykat csak a hsd hasznlhatja, s csakis akkor, ha a hsd osztlya megegyezik az osztlyikonnal a trgykrtyn.
A trgyak azok a holmik, amiket a hs magnl hord a pnclokon s a fegyvereken kvl. Pldul ilyenek a gyrk [Rings] csecsebecsk [Trinkets] s italok [Potions].
Amikor kijtszol egy trgykrtyt, a hsd sorban kerl jtkba.
Hasznlhatod egy trgy erejt ugyanabban a krben, amelyikben kijtszottad.
Minden trgykrtyn megtallhat:
A kijtszsi kltsg a bal fels sarokban, ami megmondja, hogy hny erforrst kell kimertened, hogy kijtszhasd a krtyt a kezedbl.
A trgy ereje a szvegdobozban.
F. Kpessg
A kpessgkrtyk jelentik a hsd klnleges jrtassgait s mgikus bbjait.
Minden kpessgkrtyn megtallhat a kijtszsi kltsg a bal fels sarokban, ami megmondja, hogy hny erforrst kell kimertened, hogy kijtszhasd a krtyt a kezedbl.
A legtbb kpessg a temetbe kerl, miutn kijtszottad, de a kpessgek a “folyamatos [ongoing]” kulcsszval jtkba kerlnek. A szveg a “folyamatos [ongoing]” sz utn elmondja, hogy mi a kpessg ereje, amg jtkban van.
Kpessgkrtyk csak a te krd akci fzisban jtszhatak ki, kivve, ha “azonnali [instant]” felirat tallhat a tpusvonalon. Azonnali kpessgek brmikor kijtszhatak, belertve ebbe az ellenfl krt is.
Ha egy folyamatos kpessg azt mondja, hogy csatold egy jtkban lv krtyhoz, akkor a kpessgkrtya ez alatt a krtya alatt kerl jtkba. Ha egy krtya elhagyja a jtkteret, az sszes hozzkapcsolt kpessg a tulajdonosnak temetjbe kerl.
Tbb mint egy kpessgkrtya csatolhat ugyanahhoz a krtyhoz—akr ugyanolyan nev kpessgek is.
G. Kldets
Kldetskrtyt csak erforrsknt jtszhatsz ki. Amikor gy dntessz, hogy erforrsnak kldetskrtyt raksz le, kpes oldalval felfel kerl jtkba. Amg a kldets kppel felfel van jtkban, hasznlhatod, mint ms lefordtott erforrsokat (gy, hogy kimerted), s emellett hasznlhatod a kpessgt.
Plda: Van egy felfordtott kldetskrtyd az erforrs sorodban, amin ez ll:“Fizess -at hogy teljestsd ezt a kldetst. Jutalom: Hzz egy lapot.” Hogyha kimertessz hrom erforrst s lefordtod a kldetskrtyt, hzol egy lapot (Megjegyzs: a kldetskrtyt is kimertheted a teljestsi kltsg rszeknt.) Ha lefordult, a kldets lefordulva marad az erforrs sorban. Ezutn is hasznlhatod erforrsknt, de nem tudod jbl aktivlni az erejt, mert nincs felfordtva a jtkban.
Ha teljestessz egy kldetst, le kell fordtani a krtyt, gy jelezve, hogy ezt mr teljestetted.
A kldetskrtykon egy felkiltjel lthat a kijtszsi kltsg helyett a bal fels sarokban.
11. Elkszletek
Most mr elkezdheted az els nhny jtkodat a hssel s az elre elksztett paklival. Mg ne keverd ssze a kiegsztcsomagban lv lapokkal a paklidat.
Egyb dolog, amire szksged van mg, szmllk, amikkel jelezheted a srlseket s ms krtyk hatsait. Szmllnak hasznlhatsz a krtyn kockkat, babokat, vagy ms egyb kis trgyakat. Hasznld a szmllkat, hogy nyomon tudd kvetni, hogy a hsd s szvetsgeseid mennyi srlst szereztek. Fontos megjegyezni, hogy a srlsek llandak, amg meg nem gygytod, vagy a krtya el nem hagyja a jtkot.
Mindkt jtkos kiteszi a hst a jtktrre, majd pnzfeldobssal eldl, hogy ki kezdje a jtkot.
Kevers utn mindkt jtkos ht lapot hz a nyit kezbe.
Az a jtkos, aki nincs megelgedve a nyit kezvel, bekeverheti azt. Ez azt jelenti, hogy visszakevered az sszes krtyt a kezedbl a pakliba, s jabb hetet hzol. Egy jtkos csak egyszer teheti ezt meg egy jtkban, s csak a jtk legelejn.
Plda: A nyit kezedben csak kpessgkrtyk vannak, mind ts vagy afeletti kltsggel. Tudod, hogy ha megtartod ezt a kezet, valsznleg semmit nem fogsz tudni kijtszani az els nhny krdben, gyhogy inkbb a bekevers mellett dntessz.
Ha mindkt jtkos dnttt a nyit kezvel kapcsolatban, elkezddik az els jtkos kre.
12. Kr sorrend
A jtkosok az elstl kezdve ramutat jrsval megegyez irnyba vltjk a krket. Minden jtkos kre hrom fzisra van osztva, s nmelyik fzis tovbb van bontva lpsekre.
A. Kezd fzis [Start Phase]
A kezd fzis akkor kezddik, amikor a krd elkezddik. Kt lpsre van bontva: kszenlti lps s hzsi lps.
Kszenlti Lps [Ready Step]
A kszenlti lps kezdetn minden krtydat visszaforgatod aktvba.
Hzsi lps [Draw Step]
A hzsi fzis elejn hzol egy lapot.
Az els jtkos az els krben nem hzhat lapot.
B. Akci fzis [Action Phase]
Az akci fzisodban brmelyiket vgrehajthatod a kvetkez ngy kzl: kijtszhatsz egy krtyt, hasznlhatsz egy kpessget, letehetsz erforrst, s kezdemnyezhetsz harcot.
Csak egy erforrst tehetsz le egy krben, de a tbbit annyiszor hajhatod vgre, ahnyszor csak tudod.
1. Krtya kijtszsa
Hogy kijtssz egy krtyt, tedd le a kezedbl, fizesd ki a kijtszsi kltsget (a szm a bal fels sarokban) erforrsok kimertsvel, s kvesd az utastsokat a krtya szvegdobozban.
Ha ez megtrtnt:
Ha ez a krtya fegyver, pncl vagy trgy, tedd a hsd mell.
Ha szvetsges, a szvetsgesek sorban kerl jtkba.
Ha ez egy olyan kpessg, amit csatolni kell, azal a krtya al kerl, amihez csatoltad.
Ha ez egy folyamatos kpessg, amit nem kell csatolni, a hsd sorba kerl.
Ha ez egy nem folyamatos kpessg (nem szerepel a folyamatos [ongoing] kulcssz a krtya szvegben), a temetdbe kerl.
2. Fizets er hasznlata
Fizets er minden olyan er, aminek egy nyl szimblum () lthat a szvegben. A szveg a eltt a kltsge a fizets ernek, a utni pedig az, hogy mi trtnik a kifizets utn. Hogy hasznlhass egy fizets ert, fizesd ki a kltsget, s tedd azt, ami a utn van rva.
Ha a krtya nem mond mst, annyiszor hasznlod a kpessget, ahnyszor akarod, ameddig tudod fizetni a kltsget minden alkalommal.
Sok fizets ern lthat egy aktivlsi szimblum () a kltsg rszeknt. Hogy ezt a kltsget kifizethesd, ki kell mertened a krtyt, amin ez rajta van. Ezeket az erket hvjuk aktivlt erknek. Fontos megjegyezni, hogy szvetsges erejt csak akkor tudod aktivlni, ha mr a krd eleje ta csapatod tagja. Pnclok, fegyverek, trgyak erejt mr abban a krben aktivlhatod, amiben jtkba kerlt.
3. Erforrs lehelyezse
Csak egy erforrst rakhatsz le egy krben. Hogy kijtssz egy erforrst, vlassz ki egy lapot a kezedbl, s helyezd lefordtva az erforrs sorodba. Ha ez egy kldetskrtya, lerakhatod felfordtva is. Ha gy teszel, egyszer hasznlhatod a kpessgt a jtkban, majd le kell fordtanod.
4. Harc kezdemnyezse
Hsd s szvetsgeseid megtmadhatjk az ellenfeled hst s szvetsgeseit. Tbbet megtudhatsz a harc mechanikjrl a „Harc alapjai” cm rszbl.
C. Zr Fzis [End Phase]
Miutn kijtszottl krtykat, hasznltl kpessgeket, erforrsokat helyeztl le s harcot kezdemnyeztl, elrtl a krd vgre.
A krd vgn:
Mr nem tehetsz le erforrst, nem kezdemnyezhetsz harcot, s nem jtszhatsz ki krtykat (kivve, ha azonnali [instant]).
Brmelyik jtkos kijtszhat vagy hasznlhat azonnali krtykat s erket.
Ha minden jtkos megtette, amit akart, a befejez lpsedhez rsz. A befejez lpsednl, ha a kezedben lv lapok szma tbb mint a maximlis kzmret (ht krtya), annyi krtyt kell eldobnod a kezedbl, amennyi a maximlis kzmret elrshez szksges.
Ha a befejez fzissal is vgeztl, a kvetkez jtkos kezd fzisa kvetkezik.
13. A harc alapjai
A. A harci lps [Combat Step]
A harcban ez az t dolog trtnik sorrendben:
1. Kezdemnyezs [Propose]: Kivlasztassz egy kszenltben lv hst vagy szvetsgest a csapatodbl, hogy legyen a kezdemnyez tmad s egy ellensges hst vagy szvetsgest, vdekeznek.
2. Tmads [Attack]: A kivlasztott tmaddat kimerted (oldalra fordtod) s tmadsz.
3. Vdekezs [Defend]: A vdekez elkezd vdekezni.
4. Srls [Damage]: A tmad s a vdekez srlst okoz egymsnak az ATK-jukkal egyenl mrtkben. Az gy bekvetkez srls az egyetlen srls, amit harci srlsnek szmtunk.
5. Lezrs [Conclude]: A harci lps befejezdik.
Ms dolgok is trtnhetnek, ha a tmad vagy a vdekez egy hs, vagy a vdekez jtkos rendelkezik hssel vagy szvetsgessel, akinek van vdelmez kpessge, de most lssunk egy pldt a csatra kt szvetsges kztt.
Example: gy dntessz, hogy az egyik szvetsgeseddel megtmadod az ellenfl szvetsgest. A vlasztott tmaddnak van 2 ATK-ja s 3 letpontja, a vdekeznek pedig 1ATK-ja s 2 letpontja. Kimerted a tmaddat. Amikor a harc lezrul, a tmadd 2 letpontnyi srlst okoz a vdekezn, mg egy srlst okoz a tmadnak. A vdekez meghal, mert vgzetes srlst kapott. A tmadd kap egy jelzt, hogy lsd, hogy mr srlt 1 letpontnyit, de nem kerl a temetbe, mert 3 letpontja van.
B. Harc hssel
Ha a hsd tmad vagy vdekez, kt dolgot csinlhatsz a fenti listn tl:
thetsz fegyverrel: Amikor egy vdekez elkezd vdekezni, thetsz fegyverrel, hogy hozzadd a fegyver ATK-jt a hsd ATK-jhoz a harc tovbbi rszre. Ahhoz, hogy thess egy fegyverrel, fizesd ki az tsi kltsget, s mertsd ki. Csak azeltt thetsz fegyverrel, mieltt a harci srls ltrejnne. Csak egy fegyverrel thetsz harconknt, de tbbszr is thetsz ugyanazzal a fegyverrel, ha megtallod a mdjt, hogy kszenltbe helyezd.
Plda: gy dntessz, hogy a hsddel megtmadod az ellenfl egyik szvetsgest. Kimerted a hsd. A vdekeznek 1 ATK-ja s 2 letpontja van. A hsdnek 25 letpontja 6 srlsjelzvel elltva. Van egy fegyvered kszenltben 2 ATK-kal, szval kimerted a fegyvert s kifizeted az tsi kltsget, hogy +2 ATK-t adjon a hsdnek a harc idejre. Amikor a harc lezrul, a hsd 2 pontnyi srlst okoz az ellenfl szvetsgesnek, az pedig 1et a hsdnek. A vdekez meghal, mert vgzetes srlst kapott. Te egy srlsjelzt raksz a hsdre, most mr 7 van rajta.
Hasznlhatsz pnclt: Amikor a hsd harci srlst kapna, kimerthetsz egy pnclt, hogy cskkentse a hsdet rt sebzst a pncl DEF-vel egyenl mrtkben.
C. Vdelmezs a harcban
Ha az ellenfeled megtmadja a hsd vagy szvetsgesedet, s van egy hs kszenltben a csapatodban, aki rendelkezik a vdelmez [protector] kulcsszval a szvegben, vlaszthatod ezt a hst vagy szvetsgest az ellenfl ltal kivlasztott vdekez helyett. Ez jelkpezi az erejt a ”pnclosoknak”. Sok harcos rendelkezik ezzel a kpessggel, akrcsak nhny smn, templomos lovag s druida (amg medveformban van).
Amikor a kivlasztott vdekez elkezd vdekezni, kimertheted a hsdet, vagy szvetsgesedet, aki vdelmez, s gy lesz a vdekez a harc alatt a kivlasztott helyett.
Plda: Az ellenfeled kivlasztja Kor Cindervein-t tmadnak, egy tlagos templomos lovag szvetsgest, specilis er nlkl. Az ellenfeled kivlasztja vdekeznek a drudia szvetsgesedet, Voss Treebender-t. Mivel te letben akarod tartani Voss Treebender-t, kimerted Guardian Steelhorn-t,a harcost vdelmez kpessggel. Guardian Steelhorn lesz az j vdekez, letben tarva a druidt egy msik harcra.
14. Kulcsszavak
Nhny sznak specilis jelentse van a World of Warcraft TCG-ben. Ezek a kulcsszavak gyakran vastag betvel szedve tallhatak meg a krtykon. Nhny lapon dlt betvel szedve emlkeztetk is tallhatk, fleg az jabb jtkosok szmra.
Medveforma [Bear Form]: Nhny druida kpessg a hsdnek medveformt klcsnz. Medveformban a hsd vdelmez [Protector]. Ha kijtszol egy nem llati [non-Feral] krtyt, el kell puszttanod minden kpessg krtyt, mely a hsdnek medveformt klcsnz.
Plda: Kijtszod a Bash-t, egy kpessget, amely a hsdet medveformba teszi. A Bash-t jtkban tartod, hogy emlkeztessen, hogy a hsd medveformban van. Ksbb tmadsz a Twig of the World Treevel, egy fegyverrel. Amint tmadsz a fegyverrel, a Bash krtyt a temetdbe kell tenned, mivel visszavltoztl medveformbl.
Megfoghatatlan [Elusive]: Egy megfoghatatlansggal elltott hst vagy szvetsgest nem lehet megtmadni. Tmadni azonban ettl fggetlenl tudnak. Ezen kvl kpessgek clpontjai sem lehetnek.
Kegyetlensg [Ferocity]: Egy kegyetlensggel elltott szvetsges tmadhat ugyanabban a krben, amikor csatlakozik a csapathoz. Azonban mg egy kegyetlensggel elltott szvetsges sem hasznlhat aktivlt erket, csak ha mr a kr kezdete ta a csapatodban van. Egy kegyetlensggel elltott szvetsges mg mindig hasznlhat szoksos fizets erket, melyek nem ignyelnek aktivlst.
Azonnali [Instant]: Azonnali kulcsszval jelzett krtykat brmikor kijtszhatsz-mg az ellenfeled krben is. Sok kpessgnek s nhny szvetsgesnek van ilyen kulcsszava.
Hossz tv [Long-Range]: Nhny fegyver hossz tv tmadst ad a hsdnek. Amg egy hs hossz tv fegyverrel tmad, a vdekezk nem okoznak neki harci srlst.
Folyamatos [Ongoing]: Egy folyamatos kpessg a jtkba kerl a temet helyett. A szveg a „folyamatos” sz utn elmondja, hogy mik a kpessg eri, amg jtkban van.
Vdelmez [Protector]: Egy vdelmez hs vagy szvetsges vdekezhet egy kitztt vdekez helyett. (Lsd „a harc alapja.”)
Lopakods [Stealth]: Nhny Bandita kpessg lopakodst ad a hsdnek. Mg egy lopakod hs tmad, ellensges hsk nem vdekezhetnek. Amint a hs srlst okoz, megsznik a lopakods, s el kell puszttanod brmely krtyt, amely lopakodst ad.
Totem: A totem egy specilis folyamatos Smn kpessg. Egy totemnek van letpontja a jobb als sarkban. A totemeket meg lehet tmadni, vagy meg lehet clozni brmivel, ami alapbl egy szvetsgest clozna. Pldul egy krtya megclozhat egy totemet, hogy kimertse, vagy visszategye a tulajdonosa kezbe.
Azonban a totemek soha nem szmtanak hsnek vagy szvetsgesnek. Ha egy totemhez kapcsoldik valami, a kapcsold azonnal elpusztul. A totemek nem kaphatnak ATK-t vagy letet.
Egyedi [Unique]: Brmikor, ha tbb mint egy egyedi krtya van jtkban ugyanazzal a nvvel, azonnal, egy kivtelvel az sszest a tulajdonosa temetjbe kell tenni. Te vlasztod ki, hogy melyiket tartod meg. Minden egyedi krtybl maximum ngy hasznlata engedlyezett a paklidban.
Korltozatlan [Unlimited]: Ha egy krtyn „korltozatlan” kulcssz tallhat, akkor brmennyit hasznlhatsz bellk a paklidban. Pldul hasznlhatnl 60 Ogrimmar Gruntot a paklidban a normlis 4 helyett.
15. Paklipts
Egy TCG-ben te dntd el, hogy mely krtykkal akarsz jtszani a paklidban. Miutn mr tl vagy nhny jtszmn az elre megtervezett paklival, szerezhetsz tbb krtyt, hogy megpthesd a sajt paklidat.
Mindssze nhny szablyt kell figyelembe venned, amikor megpted a paklidat.
A paklidnak legalbb 60 lapbl kell llnia, nem szmtva a kezd hsdet. A hsd mr a jtszma kezdetn jtkba kerl, ezrt nem szmt a paklid rsznek.
Nem lehet ngynl tbb egy krtybl ugyanazon pakliban, csak ha a krtyn szerepel az "unlimited" felirat. Az "unlimited" jelzs krtykbl brmennyi lehet egy pakliban
Nhny kpessg krtya csak egy olyan hs ltal hasznlhat, akinek van egy bizonyos klnleges kpessge [Talent Spec.]. Ezeken a krtykon a "[Talent Spec.] Hero Required" felirat tallhat a szvegdobozukban vastag betvel.
Csak olyan lapok lehetnek a paklidban, amelyeknek egy vagy tbb jellem ikonja egyezik a paklid hsjvel. Nhny semleges krtynak nincs jellem ikonja. Ezeket brmilyen pakliban lehet hasznlni.
Nhny versenyformtum megengedi a jtkosoknak, hogy hozzanak egy tz krtybl ll mellk paklit [side-deck]. Egy mellk pakli tartalmazhat brmilyen krtyt, ami egybknt a f pakliban is engedlyezett. Kicserlhetsz lapokat a f paklidbl a mellk pakliban lvkre egyet-egyrt alapon a meccs els jtszmja utn.
A ksbbi kiadsokban s a roham paklikban rdekes mechanika lesz kidolgozva, ami befolysolja a mellkpaklidat.
A ksbbi World of Warcraft TCG kiegsztkben a hsd faja s mestersge meghatroz majd rads lapokat, amelyeket hozzadhatsz a paklidhoz.
Halad fogalmak
Halad fogalmak: Bemutats
Most, hogy jtszottl a World of Warcraft TCG-vel, kszen llsz, hogy tbbet megtudj a jtk nhny halad fogalmairl. Ezek rszletes magyarzatok bizonyos szablyokrl, melyeket tapasztalt jtkosok taln rdekesnek s hasznosnak tallhatnak.
16. Lnc s Reagls
Sokszor van az, hogy szeretnl valamit csinlni, miutn az ellenfeled kijtszott egy krtyt, de mg mieltt az a krtya brmi hatssal lenne a jtkra.
A lnc zna az a hely, ahov a krtyk s hatsok [effect] kerlnek, miutn ki jtszottk, de mg mieltt befolysolnk jtkot. Amg egy krtya vagy hats a lncon vrakozik, csinlhatsz nhny dolgot, amelyeknek hamarabb lesz hatsuk a jtkon, mint annak a krtynak vagy hatsnak.
A. A lnc
A legtbb dolog ebben a jtkban nem azonnal trtnik. Elszr a krtyt vagy hatst odarakjk a lncra, ahol vrja, hogy lezajldhasson. Csak amikor az a krtya vagy hats lezajldik, akkor trtnik valami. A lnc nyomon kveti a sorrendet, amelyben a dolgok ebben a jtkban trtnnek.
A krtyk s hatsok fordtott sorrendben fognak lezajldni. Ez azt jelenti, hogy ha valamit a lncra teszel, miutn az ellenfl tett, a te krtydnak lesz elszr hatsa a jtkon.
Ha a lnc res s kt jtkos egyszerre akar valamit csinlni, a kr jtkosa (az a jtkos, akinek a kre van) fog elszr cselekedni. Egy tbbjtkos jtszmban az cselekszik elszr, aki a kr jtkostl balra l s gy tovbb.
B. Reagls
Amikor egy krtya vagy hats a lncra kerl, a jtkosoknak lehetsgk van, hogy reagljanak r sajt fizets erkkel vagy azonnali krtykkal. Ha senki nem akar reaglni, a krtya vagy hats lezajldik s azonnali hatsa lesz a jtkon. Ha valaki reagl, a lnc eldnti a sorrendet, amelyben az esemnyek vgrehajtdnak.
A jtkos, aki az utols krtyt rakta a lncra, fog elszr reaglni annyi akcival, amennyivel akar. Ha ez a jtkos kszen van, a msik jtkos (vagy tbbjtkos jtszma esetn a tle balra l jtkos) reaglhat.
Amikor nincs tbb reagls az utols krtyra vagy hatsra, az lezajldik, s hatssal van a jtkra. Ezutn az utols eltti krtya vagy hats a lncon feljebb megy s kszen ll a lezajldsra. A jtkosok reaglhatnak r ugyanazzal a mdszerrel, s gy tovbb az egsz lncon. Amikor a lnc res, ha senki nem tesz hozz, a jtk megy tovbb.
Plda: A krd akcifzisa van. Kijtszod a Shield Basht, egy kpessget, amelyen az ll, „A hsd 1 srlst okoz a clzott szvetsgesnek.” A szvetsgesnek 3 lete s 2 srlsszmllja van, teht az 1 srls, amit a hsd okoz a lezajldskor mr elg lesz, hogy elpuszttsa a szvetsgest. A kpessg krtyd a lncra kerl s megmondod az ellenfelednek, hogy egyelre kszen vagy a lnchoz adssal.
Az ellenfeled azzal reagl, hogy ugyan azt a szvetsgest clozza a Primal Mendingel, amin az ll, „A hsd gygyt 2 srlst a clzott szvetsgesen.” Ez a kpessg tovbbmegy a lncra a te krtyd tetejre, s ez utn az ellenfeled megadja a lehetsget, hogy reaglj.
gy dntesz, hogy nem reaglsz, teht a lnchoz utoljra adott dolog (az ellenfeled gygyt kpessge) zajldik le elszr, elvve 2 srlsszmllt.
Most mindketttknek van lehetsge reaglni az els kpessgedre, de egyiktk sem reagl. Lezajlik a kpessged, s a hsd 1 srlst okoz a szvetsgesnek. Amikor minden lezajlott, a szvetsgesnek 1 srlsszmllja lesz.
C. Lezajls s Megszakts
Amikor egy krtya vagy hats lezajlik, azt teszi, amit a szvege mond, hogy tennie kell (vagy annyira amennyire lehet), aztn elhagyja a lncot. Az egyetlen kivtel, amikor a krtynak vagy hatsnak egy vagy tbb clpontja van, s amikor le akar zajldni a clpontjaibl egy sem megfelel. Amikor ez trtnik, a krtya vagy hats megszakad.
Egy krtya vagy hats, ami megszakadt egyszeren megll, s semmi egyb hatssal nincs a jtkra. Egy megszaktott krtya a tulajdonosa temetjbe kerl.
Plda: Kijtszol egy kpessget, ami azt rja „A hsd 2 srlst okoz a clzott szvetsgesen. Hzz egy krtyt,” megclozva az ellenfeled egyik szvetsgest. Erre reaglva az ellenfeled hasznl egy kpessget, amellyel megsemmisti a clzott szvetsgest. Amikor a te kpessged akar lezajlani, egy clpontja sem megfelel, ezrt a kpessg megszakad, ami azt jelenti, hogy nem hzol egy krtyt, s a kpessg a temetbe megy.
17. Srlsek
A. Srlsek forrsai s tpusai
A srlsek forrsa brmi, amivel okozzk. A hsk s a szvetsgesek a harci srls forrsai, amit okoznak, s ms krtyk vagy hatsok, melyek srlst okoznak, el fogjk mondani, hogy mi annak a srlsnek a forrsa.
A srlsnek lehet egy vagy tbb toldalka is, mely elmondja, milyen tpus srlsrl van sz. A legtbb krtya s hats, ami srlst okoz, el fogja mondani, hogy milyen tpus srlst okoz. A jel egy szvetsges ATK-ja krl elmondja, milyen fajta harci srlst tud az a szvetsges okozni, a jel egy fegyver ATK-ja krl elmondja, milyen fajta harci srlst tud egy hs okozni azzal a fegyverrel. Ugyan a harci srls tpusa nem befolysolja a jtkot, ms krtyk taln hivatkozhatnak r.
Nhny krtya vagy er segtsgvel a hsd egyenes sebzst [Direct Damage] tud okozni. Ez nem ugyan az, mint a harci srls.
Nhny krtya vagy hats azt rja, „Tegyl 1 srlsszmllt egy hsre vagy szvetsgesre.” Ilyen mdon srlst tenni valamire nem ugyan az, mint srlst „okozni” neki, de szmt a hs vagy a szvetsges fel irnyul vgzetes srlsnek.
B. Srls gygytsa
A srls egy hsn vagy szvetsgesen maradand, ha csak meg nem gygyul, vagy a szvetsges el nem hagyja a jtkot. Ha srls gygytsa megy vgbe egy hsn vagy szvetsgesen, egyszeren vegyl le annyi srlsszmllt rla.
Nem tudsz meggygytani olyan srlst, amit mg nem okoztak, ezen fell ha egy hs vagy szvetsges vgzetes srlst szenved, mr tl ks, hogy meggygytsd.
Plda: Egy szvetsgesnek a csapatodban 2 lete van s srtetlen. Az ellenfeled kijtszik egy lapot melyen ez ll, „A hsd 2 srlst okoz a clzott szvetsgesnek,” s neked van egy lapod a kezedben, amin ez ll, „A hsd gygyt 1 srlst a clzott szvetsgesen.” Csakhogy ez a krtya reaglsknt kijtszva nem csinlna semmit, mert a szvetsgesed srtetlen. Ahogy az ellenfl krtyja lejtszdik, 2 srlst okoz a szvetsgesnek, ami azonnal elpuszttja. Nincs lehetsged meggygytani a vgzetes srlst, ha azt mr lesebeztk.
C. Srls megelzse
Nhny krtya s hats megelzi a srlst, melyet egy hs vagy szvetsges okozna. Amikor ezek egyike lezajldik, a srls, ami bekvetkezne, cskken vagy megsznik, amg a krtya vagy hats lecskkenti a lert srlsmennyisget vagy a hatsa vget r.
Krtyk vagy hatsok, amelyek kpesek megelzni srlseket mindig valami olyan utn aktivldnak, ami a srlst egy j mennyisggel rja fll.
Plda: Az ellenfelednek van egy kpessge, amely gy hangzik, „Ha a hsd srlst okozna, ugyanazt a srlst, plusz egyet okoz helyette.” Az ellenfl megtmadja a hsdet az vvel, tmadva egy olyan fegyverrel, amelynek 2 ATK-ja van. Te hasznlsz egy ert, amely gy hangzik, „Elzd meg a kvetkez 2 srlst, amit a hsdnek okoznnak ebben a krben.” A srlsi lpsben [Damage Step] elszr a srls megnvekszik 3-ra, aztn 2 belle megelzdik. Az ellenfeled hse 1 harci srlst okoz a hsdnek.
Ha a srls, amelyet okoznnak nagyobb, mint az a mennyisg, amit a krtya vagy hats megelz, a hs vagy szvetsges a klnbsgnek megfelel mennyisg srlst szenved.
Plda: Az ellenfeled kijtszik egy lapot, melyen ez ll, „A hsd 1 srlst okoz a clzott hsnek vagy szvetsgesnek” s a te hsdet clozza. Reaglsknt aktivlsz egy ert, amin ez ll, „Elzd meg a kvetkez 2 srlst, amit a hsd szenvedne ebben a krben.” A te hatsod aktivldik elszr s megelzi a srlst. Mg abban a krben, ksbb a hsdet megtmadja egy szvetsges, akinek 2 ATK-ja van. Ahogy a srls lezajldik, 1 srls megelzdik a krtyd ltal, s az ellenfl szvetsgese 1 srlst okoz a hsdnek.
Ha egy krtya vagy hats azt mondja, hogy „tegyl X srlst egy hsre vagy szvetsgesre,” akkor nem hasznlhatsz srls megelzst, mert srls „tevse” egy lapra ms, mint srls „okozsa” egy lapnak.
D. Pncl
A pnclok hasznlata egy specilis mdszer arra, hogy megelzd a hsdet r srlseket. Brmikor, amikor a hsd srlst szenvedne –mind harcon belli s kvli srlst-, kimerthetsz egy pnclt, hogy megelzz egy a DEF-nek megfelel mennyisg srlst. A pncl kpes brmilyen tpus srlst megelzni, belertve a kpessgekbl szrmaz srlseket is.
Eltren ms krtyktl s hatsoktl, amelyek megelzik a srlst:
A pncl hasznlata vlaszthat. Csak akkor kell kimertened egy pnclt, ha hasznlni akarod.
Ha egy pncl kisebb mennyisg srlst elz meg, mint amekkora a DEF-e, a maradk DEF elpazarldik.
Plda: A hsdnek 2 srlst okoznnak s van egy pnclod kszenltben 3 DEF-el. Ha kimerted a pajzsot, megelzi a 2 srlst s a maradk 1 DEF elpazarldik. Az a pncl mr nem fog tbb srlst megelzni a kr tovbbi rszben, csak akkor, ha jra kszenltbe helyezed s kimerted.
Emlkezz, hogy csak srlskor merthetsz ki reaglsknt egy pnclt DEF-rt. Nem merthetsz ki egy pnclt arra reaglva, hogy pldul az ellenfeled kijtszik egy kpessget, amely elpuszttja.
18. Tbbjtkos szablyok
A WoW TCG-t egyszerre kettnl tbb jtkos is jtszhatja. Ha tudod a ktjtkos szablyokat, mr jtszhatsz is tbbjtkos jtkot. Csak tartsd szben a kvetkezket:
Ha egy jtkos kiesik, minden lapja eltvoltdik a jtszmbl. Ebbe bele vannak rtve kpessgek is, amelyek ms jtkosok krtyihoz vannak csatolva.
A jtkosok krbe mennek az ramutat jrsval megegyez irnyban az els jtkostl kezdve. Csak az els jtkos ugorja t a hzst az els krben.
A csapatodban lv karakterek brmely ellensges hst vagy szvetsgest megtmadhatnak. Az ellensges karakterek azok, akikkel nem vagy egy csapatban.
Csapatjtkoknl ugyanazon csapat minden hsnek ugyan abbl a frakcibl kell lennie (Horda vagy Szvetsg).
Csapatjtkoknl a jtkosoknak ajnlott megszervezni az lsrendet. Pldul egy hrom a hrom elleni jtkban az A csapat s a B csapat tagjainak a sorrendje A, B, A, B, A, B. Ms szavakkal mindkt oldaladon ellenfl jtkosok fognak lni.
Ha egy krtya gy hivatkozik, hogy „te csapatod [your party],” akkor azokrl a karakterekrl beszl, akiket te kontrolllsz. A „bartsgos [friendly]” kifejezs a csapattagjaid hseit s szvetsgeseit foglalja magban.
Egy vdelmez [protector] hs vagy szvetsges minden bartsgos hst vagy szvetsgest megvdhet.
19. Zrt csomagos formtumok
Akr ppen elszrre nzed a krtykat, akr mr csak azt az utols ritkt keresed, hogy meglegyen a gyjtemnyed, az egyik leglvezetesebb rsze a TCG-knek, egy j krtyacsomag felbontsa. A WoW TCG-ben kt Zrt Csomagos formtum van: a Zrt Pakli s a Booster Draft. Ezek a formtumok sszektik az j csomagok bontogatsnak lvezett a pakli pts, s az j lapokkal val jtszs kihvsval. Ha Zrt Paklit vagy Draftot jtszol, az sszes lappal jtszanod kell, nem csak azokkal, amelyeket a paklidba teszel.
Zrt Paklit jtszhatsz akrhny bartoddal. Mindenkinek kell 6 Booster, hogy jtszhasson. Nyisd ki a 6 boostert, nzd vgig a krtykat, s dntsd el, melyik hssel szeretnl lenni. Ha kivlasztottad a hsdet s ptettl egy legalbb 30 lapos zrt paklit, kszen llsz a jtkra. A krtyk, amelyek mr nem jutottak be a zrt pakliba, fogjk alkotni a mellk paklit, ha gy dntesz, hogy hasznlsz mellk paklit, vagy ha engedlyezik a mellk paklik hasznlatt a bajnoksgon.
Amikor pted a paklidat, gyzdj meg rla, hogy j krtykat s kldetseket vlogattl be a paklidba. Szintn tartsd szben, hogy minl kevesebb krtyval jtszol a paklidban, annl nagyobb az eslye, hogy a legjobbakat hzd be, szval maradj kzel a 30 lapos minimumhoz, amennyire csak lehet.
Hogy Booster Draftolhassatok szksg van ngytl nyolc emberre, s mindenkinek szksge lesz ngy csomagra. Mindannyian krbelitek az asztalt, majd mindenki kinyit egy csomagot, kivlaszt egy krtyt, ami a paklijba megy, s a tbbi krtyt tovbbadja a tle balra l jtkosnak. Ugyanezt megismtled a tbbi hozzd kerlt booster csomaggal is, kiveszel egy krtyt, ami bemegy a paklidba, a tbbit pedig tovbb adod. Ha minden krtya el lett draftolva az els csomagokbl, a folyamat megismtldik a msodik, harmadik, s vgl a negyedik csomagokkal is. Vltoztassatok a tovbbadsi sorrenden az jabb csomagok kinyitsakor. Ha minden krtya el lett draftolva, kivlasztasz egy hst, -mint a zrt paklis formtumban, a jtk brmelyik hse lehet- s ptesz egy minimum 30 lapos paklit a draftolt krtykbl. A krtyk, amelyek nem frtek bele a f pakliba, fogjk alkotni a mellk paklit
Amikor draftolsz, radsknt egy zrt pakli megptshez kpest, mr elre vlaszd ki, melyik hssel akarsz lenni. Nem csak a legersebb krtykat akarod minden csomagbl; azt a krtyt akarod kivlasztani, amelyik a legjobb lenne a paklidban, szval fontos, hogy tudd, milyen jellemeket leszel kpes hasznlni. Figyelj oda, hogy egy megfelel keverket rj el krtya tpusokbl s kltsgekbl, mert attl fggetlenl, hogy milyen jk a krtyid nmagukban, valsznleg nem nyernl, ha a paklid 18 pncl krtybl s csak 4 szvetsgesbl llna, vagy ha minden krtynak a paklidban 5 vagy tbb kltsge lenne.
Zrt paklit vagy draftot jtszani remek mdszer arra, hogy megismerkedj egy kiads minden krtyjval. Mivel csak meghatrozott szm krtya ll rendelkezsedre, olyan krtykkal s olyan krtyk ellen fogsz jtszani, amelyeket az elre ptett formtumban nem hasznlnl. Ez nveli az eslyeidet, hogy megtudd, milyen trkkket tett bele az ellenfl a paklijba, valamint segt felfedezni j krtykat s kombkat, amelyeket taln hasznlnl az elre ptett formtum paklijaidban is.
Szjegyzk
20. Szjegyzk
A szjegyzkben a szavak a jtkban hasznlt angol megfelelik szerint vannak bc sorrendbe rakva, ezrt, -eltren a szablyknyv tbbi rsztl- az angol kifejezsek llnak ell, s mellettk van feltntetve zrjelben a magyar megfeleljk.
Activate [Aktivls]: Ez a kltsge nhny fizet ernek. Hogy aktivlj egy krtyt, ki kell mertened (el kell fordtanod). A szvetsgesek nem hasznlhatnak olyan erket az els krben, amelyeken aktivlsi jel tallhat. Hogy hasznlhasd egy szvetsges mr aktivlt erejt, legalbb a kr elejtl szmtva kontrolllnod kell. Egy pncl, trgy vagy fegyver erejt hasznlhatod mr abban a krben, amikor kijtszod.
Ally Token [Szvetsges Jellrme]: Nhny kpessgen vagy kalandon az szerepel, hogy tegyl a jtkba szvetsges jellrmt. Brmit hasznlhatsz jellknt, mert nem szmt igazi krtynak. Egy jell, amg jtkban van, ugyan olyan, mint egy tlagos szvetsges. Egy jellnek 0 a kltsge s csak a jtkznban ltezhet –ha egy msik znba kerl, megsznik ltezni.
ATK: Ez jelenti egy krtya tmadrtkt. Egy krtya ATK-ja egy a krtyn, a bal als sarokban tallhat szm. Egy szvetsges ATK-ja megmondja, mennyi harci srlst tud okozni, a krltte lv jel pedig elrulja, hogy milyen tpus a srls. Ha egy fegyverrel tmadsz a fegyver ATK-ja hozzaddik a hsd ATK-jhoz. A jel a fegyver ATK-ja krl elrulja, hogy milyen tpus harci srlst okoz a hsd, ha azzal a fegyverrel tmadsz. A legtbb fegyver kzelharci [Melee] vagy tvolharci [Ranged] srlst okoz.
Attach [Csatols]: Ha egy folyamatos kpessg azt mondja, hogy csatold hozz egy krtyhoz, a jtkba lp kpessg al kell tenni. Ha egy krtya elhagyja a jtkot, az sszes hozzcsatolt kpessg a tulajdonosa temetjbe kerl. Tbb folyamatos kpessget is hozz lehet csatolni egy krtyhoz –mg egyez nev kpessgeket is. Pldul egyszerre tbb Mark of the Wild is csatolhat ugyan ahhoz a szvetsgeshez.
Attacker [Tmad]: A tmad egy hs vagy szvetsges, aki tmad. Egy hs vagy szvetsges tmadv vlik, ha kimerl, hogy tmadjon, valamit nem tmad tbb, ha eltvoltjk a harcbl vagy a harcnak vge.
Bear Form [Medveforma]: A medveforma egy kulcssz, mely egy druida llapott jellheti. Amg egy druida medveformban van, vdelmez [Protector] kpessget kap. A kpessg krtyk megmondjk majd, ha egy druida medveformba alakul. Ezek a kpessg krtyk jtkban maradnak, s erket adnak egszen addig, amg ki nem jtszol egy nem llati [Feral] fegyvert vagy kpessget.
Chain [Lnc]: A lnc az a zna, ahov a krtyk s hatsok kerlnek, mieltt lezajldnnak. A lnc nyomon kveti a sorrendet, amelyben a dolgokat hozzadtk. A lnc lezajldsa fordtva trtnik „az utols az els.”
Character [Karakter]: Karakter egy hs vagy szvetsges.
Combat [Harc]: Az akcifzisod alatt harcba lphetsz a csapatod egy kszenltben lv hsvel vagy szvetsgesvel. Egy hs vagy szvetsges megtmadhat egy ellensges hst vagy szvetsgest, kivve, ha az ellensges hs vagy szvetsges megfoghatatlan [Elusive].
Combat Damage [Harci Srls]: A harci srls olyan srls, amely egy tmadtl vagy vdekeztl szrmazik harc kzben. Semmilyen ms srls nem szmt harci srlsnek, mg ha a harci lpsben okozzk is. Pldul ha tmadsz az Arcanite Reaperrel az harci srlst okoz; ha tmadsz a Hunter Pettel az harci srlst okoz; ha tmadsz egy szvetsgessel az harci srlst okoz. A srls amit a Fire Blast kpessg okoz nem harci srls, mg akkor sem ha a harci lpsben jtszod ki a krtyt.
Control [Kontroll]: Te kontrolllod a sajt oldaladon a hsdet s minden szvetsgest, trgyat, fegyvert, pnclt, kpessget s erforrst. Azokat a hatsokat is te kontrolllod, amelyeket a lncra teszel, s hozzcsatolsz ms, jtkban lv krtykhoz, mg akkor is, ha a krtyt az ellenfeled kontrolllja.
Counter [Szmll]: Egy krtya vagy hats azt mondhatja, hogy tegyl egy vagy tbb szmllt egy jtkban lv krtyra. Azt is meg fogja mondani, hogy mit csinlnak azok a szmllk. Szintn hasznlj szmllkat, hogy nyomon kvesd a szvetsgeseid srlseit. A szmll lehet egy kocka, rmk vagy ms kis trgyak, de figyelj oda, nehogy a klnbz fajta szmllkat sszekeverd egymssal.
Damage [Srls]: Srlst hsk s szvetsgesek kapnak harcban, kpessgekbl s erkbl. A srls, amit egy hsnek vagy szvetsgesnek okoztak maradand, ha csak meg nem gygytjk, vagy a hs vagy szvetsges el nem hagyja a jtkot. Hasznlj szmllkat, hogy nyomon kvesd mindegyik szvetsgesed srlst. Ha egy szvetsges vgzetes srlst szenved, a tulajdonosa temetjbe kerl. Ha egy hs vgzetes srlst szenved, a kontrolllja kiesik a jtkbl.
DEF: Ez jelenti egy pncl vdekez rtkt. Egy pncl DEF-e egy a krtyn, a jobb als sarokban tallhat szm. A DEF megmondja, mennyi srlst kpes megelzni, amikor kimerted.
Defender [Vdekez]: A vdekez egy hs vagy szvetsges, aki vdekezik. Egy hs vagy szvetsges akkor vdekezik, ha harcba lp egy tmadval, valamint nem vdekez tbb, ha eltvoltjk a harcbl vagy a harcnak vge.
Destroy [Elpusztuls]: Ha egy jtkban lv krtya elpusztul, a tulajdonosa temetjbe kerl.
Effect [Hats]: A hats csak egy helyfoglal a lncon – nem fizikai trgy. Amikor egy hats lezajldik, valami trtnik a jtkban.
Elusive [Megfoghatatlan]: A megfoghatatlan egy kulcssz, mely egy hs vagy szvetsges llapott jelli. Ha egy hs vagy szvetsges megfoghatatlan, nem lehet megtmadni.
Empty Chain [res Lnc]: A lnc res, ha nincs rajta egy krtya sem, mely a lezajlsra vr.
Enter Play [Jtkba Lps]: Amikor egy szvetsges, trgy, fegyver, pncl vagy folyamatos kpessg lezajldik, akkor „jtkba lp.”
Equipment [Felszerels]: Felszerelskrtya egy pncl, trgy vagy fegyver.
Exhaust [Kimerts]: Hogy kimerts egy krtyt, fordtsd oldalra; ha ez megtrtnt, a krtyra „kimertettknt” utalunk. Nem merthetsz ki egy krtyt, ami mr kimerlt, hogy kifizess egy kltsget. A kimerlt ellentte a kszenlti.
Fatal Damage [Vgzetes Srls]: A vgzetes srls olyan srls, amely nagyobb vagy egyenl, mint a hs vagy szvetsges lete.
Ferocity [Kegyetlensg]: A kegyetlensg egy kulcssz, mely egy szvetsges llapott jelli. Egy kegyetlen szvetsges, tmadhat abban a krben, amikor a jtkba kerl.
Heal [Gygyts]: Ha valami egy hs vagy szvetsges srlst gygytja,